Friday, August 19, 2005

Dua Golongan Di Padang Mahsyar


Bismillahirrahmanirrahim…

Selamat hari Jumaat buat semua! Kite tadabbur ayat Al-Quran dulu ye hari nih..saye petik dari surah Huud, ayat 105-108.

Di kala datang hari itu, tidak ada seorang pun yang berbicara, melainkan dengan izin-Nya, maka di antara mereka ada yang celaka dan ada yang berbahagia (105)

Adapun orang-orang yang celaka maka (tempatnya) di dalam neraka, di dalamnya mereka mengeluarkan dan menarik nafas (dgn merintih) (106)

Mereka kekal di dalamnya selama ada langit dan bumi, kecuali jika Tuhanmu mengkehendaki yang lain. Sesungguhnya Tuhanmu Maha Pelaksana terhadap apa yang Dia kehendaki. (107)

Adapun orang-orang yang berbahagia, maka tempatnya di dalam syurga, mereka kekal di dalamnya selama ada langit dan bumi, kecuali jika Tuhanmu mengkehendaki yang lain. Sebagai kurnia yang tidak putus-putusnya. (108)

So, dalam 4 ayat nih, kita dapat ambil iktbar bahawasanye mase Yaumul Akhirah nanti, summer orang tak mampu bercakap-cakap tanpa izin Allah..in fact, semua tak mampu nak berkata pape sebab mengenangkan nasib memasing..apa yang bakal kite terima? Pembalasan bagaimana yang akan Allah berikan? Boleh ke amalan yang sedikit yang telah kite lakukan di dunia nak selamatkan kite dari neraka Jahannam? Banyak mane dosa yang kite lakukan kat dunia, yang sedar dan tak sedar? Semua orang akan bertanya-tanya pada diri sendiri sebab hanya diri kite yang tahu ape yang telah kite lakukan ketika diberi nikmat hidup di dunia…takkan kite nak tanye orang sebelah pulak tentang apa yang dah kite buat ..


Allah pon akan menutup mulut kite dan hanya dibenarkan berbicara apabila diberi keizinan oleh-Nya..kalo kat dunia nih, kebebasan bersuara le katakan.. Nak cakap pape pon, hak individu..ade yang cakap bile perlu, alhamdulillah..ade jugak yang tak tahu bile masa dia berhenti bercakap..ade jugak yang cakap je lebih, buatnye tidak..ade jugak yang suke bercakap tentang orang lain, padahal diri sendiri tak tengok cermin…itulah keadaan kite di hari kebangkitan nanti..dan perlu diingat, akan ade 2 golongan pada hari tersebut..golongan yang mendapat celaka (nauzubillah..) dan golongan yang berbahagia…

Kemudian, Allah siap terangkan lagi apa balasan bagi orang2 yang mungkar terhadap Allah nih..keluh-kesah, merintih, gelisah… macam-macam ada! Kalo kat dunia nih, kite mengeluh bile tak dapat apa yang dikehendaki, kite merintih bile dalam kesusahan atau kesempitan wang (scholar tak masuk lagi ke..) dan kite gelisah bile nak dekat exam..hehehe! takde pon nak mengeluh bile mengenangkan dosa yang bertimbun. Takde pulak nak merintih bile mengingatkan azab neraka nanti..takde jugak nak gelisah memikirkan penantian yang menyeksakan di yaumul Hisab…isk!

Bagi orang-orang yang Allah sayang pulak, mereka ni akan termasuk dalam golongan orang yang berbahagia..bukan Yang Berbahagia Tuan Pengerusi Majlis ye… dan ganjaran nikmat yang akan mereka perolehi di sana nanti..bestnye!!! alangkah syukurnya kalau kite termasuk dalam golongan nih…

So, sama-sama kite amik iktibar dari 4 ayat daripada surah Huud nih…ini adalah tazkirah untuk diri saye, saye saye dan anda semua, muslim yang dikasihi..saling ingat-mengingati pada kebaikan dan kebenaran.. wallahu a’lam…

No comments: