Sunday, June 29, 2008

Jangan Bersedih...




Untuk diriku dan dirimu...

"Jangan berdukacita, sebab kesedihan hanya akan membuat air yang segar terasa pahit, dan sekuntum bunga mawar yang cantik nampak seperti sebuah labu,
Taman yang rimbun nampak seperti padang pasir yang gersang, dan hidup dunia menjadi penjara yang pengap...

Jangan berdukacita sebab anda masih mempunyai dua mata, dua telinga, dua bibir, dua tangan dan dua kaki, lidah dan hati. Anda masih mempunyai kedamaian, keamanan dan kesihatan...

Jangan berdukacita sebab anda masih mempunyai agama yang anda yakini, rumah yang anda diami, nasi yang anda makan, air yang anda minum, pakaian yang anda pakai dan teman tempat anda berkongsi perasaan. Mengapa mesti bersedih hati?"


- La Tahzan, Dr. 'Aidh Abdullah Al-Qarni -

Yakinlah, Allah Yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita... bukan orang lain, malah bukan juga kita... Kerana itulah, jangan pernah berputus harap pada Dia, kerana Dia Maha Mendengar keluhan kita... mungkin kita rase tak adil, kenapa perkara buruk sering berlaku pada kita.. namun percayalah, itu hanya salah satu cara Dia menguji keimanan dan kecintaan kita..

Sabarlah hati...

Tabahlah diri...

Kuatlah jiwa...

Kerana ganjaran menanti di sana...

6 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
anonymous said...

enti, sy tak tahu apa yg berlaku.. tp kuatkan semangat dan percayalah Allah menghitung setiap titis airmata itu dan setiap saat duka itu utk diganti dgn kebahagiaan.. jgn sesekali berputus harap, kerana pertolongan dan rezeki Allah itu akan datang dgn tak disangka2..

anonymous said...

ayat seribu dinar..

" Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan lepaskan ia dari masalah hidup Dan diberikannya rezeki dari sumber yang tidak diduga. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan ( yang dikehendaki ) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.
(At-Talaaq:2-3)

dariNya kita datang, dariNya jua kita kembali..
wpun bukan dariNya kesedihan itu dtg, tapi dariNya jualah penawar hati..

Hanin Farhana said...

thanks enti... saye harap Allah tabahkan hati saye untuk terima ketentuan-Nya... thanks sgt2...

Anonymous said...

me insaf dengan segala kekurangan diri me yang ini..