Wednesday, December 22, 2010

Vietnam Oh Vietnam - Part 4

...bersambung...
ape ke banyak siri kali ni??

Day 3
Hari ni pi Chu Chi Tunnel... naik van ke sana.. join dengan org Malaysia yang stay satu hotel ngan kitorang.. ade la dalam 15 orang incuding us.. journey ke Kampung Chu Chi dari bandar Ho Chi Minh adalah 45minit ke sejam.. sepanjang perjalanan, borak-borak ngan husband and tido! hahahaha!! bile husband tido, saye pon tido..
Sejarah sikit.. Chu Chi ni sebenarnya satu perkampungan di pinggir Vietnam, bersempadan dengan Myanmar dan Laos.. al-kisah, masa perang lawan Amerika dulu, geng-geng Komunis Vietnam (a.k.a Viet Cong) telah masuk dalam hutan dekat Chu Chi ni dan mula merancang serang balas.. so, orang-orang kampung Chu Chi ni pon menyokong diorang dengan provide tenaga dan sumber makanan.. diorang pon buat underground tunnel yang macam rumah semut tu, untuk memudahkan persembunyian.. so, bile askar Amerika serang diorang, tetiba je diorang hilang.. so confuse la Amerika jahanam tu sebab tadi nampak macam banyak orang.. ahahaha! Saye telah memberanikan diri masuk ke tunnel tu, alah, 20 meter je.. memang sempit la.. tu pon diorang dah besarkan siket untuk pelancong try.. kalo tidak, memang muat-muat badan diorang yang sememangya slim dan lean itu..

Dalam hutan tempat diorang sembunyi tu, banyak jenis perangkap (jenis cucuk-cucuk punye) yang diorang set-up.. not only that, diorang kutip missile / peluru / bom yang dah atau belum meletup yang dibedil (wah bahasa! dibedil tuuuu..) oleh Amerika dan diorang proses jadi diorang punye bom dan periuk api sendiri.. kreatif dok?! semua ni dorang buat secara sorok-sorok la.. memang tabik spring dengan kesungguhan orang Vietnam nak lawan penjajah.. agaknya, perjuangan pahlawan Tanah Melayu dulu gini jugak le kot..

Sempat la makan ubi kayu bakar.. pergh!! memang eksotik la rase dia.. sebab tu makanan survival kan.. saye rase la, kalo omputih tu dipaksa makan ubi kayu bakar sahaja selama seminggu, mahu meroyan diorang.. al-maklumlah.. tak biasa! kesimpulannya, orang Asia memang kuat.. survival kuat, makan pon kuat.. hahaha! lari tajuk di situ..

Dalam pukul 2 ptg, balik ke hotel.. aktiviti seterusnya, shopping!!! ahahah.. kali ni, ajak husband pi cari kedai jubah lycra bermanik penuh yang telah dicadangkan oleh ofismate saye.. memula husband macam keberatan, sebab dah penat kot.. tapi saye nak jugak pergi, sebab memang nak sangat beli baju jubah yang cantik tu!! husband pon ikut je, dengan sedikit pesanan "jangan over-spend.."

Cari punye cari, jumpa la tempat tu : Minh Collection... memang dah rambang mata, sebab banyak design cantik dan manik yang berlip-lap.. fuh!!!! syurga dunia... heheheh.. memula saye je belek.. skali husband pon ikut sama membelek.. sekali, dia yang beli banyak!!! ahahahah! nak bagi adik-adik and Ibu.. puas hati la dengan pilihan, cuma rase macam nak lagi..
Oh ya.. oleh kerana husband saye sangat suka ngan jubah-jubah lycra manik cun itu, kami dah order dalam 40-50 pasang untuk dijual di Malaysia dengan harga berpatutan... hari tu survey kat shopping mall, jubah dari material yang sama, dengan manik yang kurang sket dari kitorang beli, harga adalah RM 200 lebih!! haaa... jubah yang takde manik langsung pon, dia letak harga paling murah pun RM 120.. insya-Allah, baju yang kami order akan sampai dalam minggu ni.. harga yang kami akan letak adalah jauh lebih murah dari yang kami tengok kat shopping mall tu... so, rajin-rajin la jenguk blog saye / facebook saye@ husband..

Oh ye, kitorang baru jumpa restoran halal dekat ngan hotel.. just a walking distance of 3-5 minutes.. VN Halal namanye.. makanan okay, harga cekik darah.. hahaha! tapi tak kisah le, asalkan halal...

Okay.. gambar....









tips : better survey dulu tempat makan yang halal kat Ho Chi Minh.. boleh dapat yang murah / reasonable, kalo rajin mencari.. masalah kitorang adalah, malas nak berjalan jauh-jauh... huhuhu... lagi satu, nak pegi mane-mane untuk jalan-jalan, bawak la botol mineral saiz kecik tu.. sebab toilet diorang slalunye takde paip.. so, SURVIVAL!! unless anda tak kisah untuk lap je selepas membuat "bisnes" kecik mahu pun besar..

p/s : tak boring ke baca banyak2 siri??? kalo tak, saye sambung.. kalo dah boring, saye stop.. uhuk!!

No comments: