Saturday, October 27, 2007

Tunggu Teduh Dulu...



Assalamualaykum

Rasanya, terlalu lama saye meninggalkan kecintaan saye yang satu ini.. membaca.. Dan Jumaat lepas, buku yang telah 2 tahun saye idamkan sudahpun berjaya saye miliki.. YESSS!!! Dan tanpa menunggu, terus saja buku itu saye belek dan baca.. Sekarang, novel yang berhalaman 678 mukasurat itu telah pun separuh saye baca...

Cerita tentang kehidupan dan cinta, cabaran dan kejayaan, pilihan dan dugaan... kesemuanya akhirnya berbalik pada ketentuan yang telah Dia tetapkan.. Itu kesimpulan yang dapat saye rumuskan setakat ini tentang kisah hidup Salsabila Fahim, watak utama novel ini.. Maaf ye, ini bukan kisah cinta picisan semata.. Saye tidak lagi gemar membaca novel cinta khayalan yang terlalu asyik membuai perasaan.. Tapi novel Tunggu Teduh Dulu karya Faisal Tehrani ini mampu membuka minda dan mencuit sedikit keinsafan dalam hati.. Walau ade serba sedikit kata-kata serong tentang Faisal Tehrani, tapi jangan risau, saye tidak terikut dengan fahaman beliau.. Saye hanya gemarkan corak penulisan beliau yang 'inspiring' dan 'educating'.. Tak sia-sia membaca novel nih..

Tentang kehidupan saye, cukuplah saye katakan yang saye lebih tenang berbanding dulu.. Saye yakin, setiap kejadian yang menimpa kita tentu ade hikmah di sebaliknya.. Kadang2, terpaksa mengisi masa terluang dengan kerja2 dan mem'busy'kan diri sendiri supaya tidak terlalu terkenang perkara lalu.. Alhamdulillah, agak berkesan.. Anyway, my life is not that bad actually.. Still ade perkara2 yang mencuit hati dan menggembirakan berlaku.. Masih ade ruang untuk tersenyum dan berasa bahagia.. hati saye belum 'mati', cuma terguris sedikit..

Tanggungjawab sebagai seorang doktor juga menuntut kesabaran yang tinggi.. Kalau ikutkan hati, nak je saye marah beberapa pesakit yang terlalu degil dan tak mahu mendengar nasihat.. Tapi tersedar yang tugas saye merawat mereka dan memastikan tanggungjawab saye tertunai.. selebihnya, mereka yang empunya diri lebih berhak.. dan paling utama, DIA yang di atas sana yang akan menentukan segalanya..

Terharu saye apabila terserempak dengan pesakit saye.. Pasangan India yang sangat romantik.. Si isteri sudah selamat melahirkan anak pertama dan sememangnya saye menjaga dia sepenuh hati saye kerana memikirkan di usia yang lanjut seperti dia, baru beroleh rezeki untuk mendapat cahaya mata setelah bertahun-tahun mencuba.. It was a very precious pregnancy for the couple, and of course for me.. Si suami pula ramah bercerita dengan saye ketika menunggu kelahiran bersama2 si isteri di dewan bersalin.. Bagaimana dia menjaga isterinya yang mengandung.. tidak dibenarkan isterinya yang berkerja itu membuat sebarang kerja rumah apabila pulang dari pejabat.. semuanya dia yang uruskan.. walaupun memasak, dia yang akan lakukan manakala isteri hanya menemankan di dapur.. Pendek kata, dia juga mengaku yang dia terlalu memanjakan isterinya ketika mengandung.. Takdir Tuhan, proses kelahiran tidak berjalan lancar.. poor progress, itu yang kami panggil.. sedari awal masuk ke dewan bersalin, bukaan pintu rahim tetap juga 3cm..

Pembedahan emergency Caeserean section terpaksa dilakukan.. saye nampak ade genang air mata di wajah si suami... di saat si isteri ditolak masuk ke bilik bedah, dia menggamit saye.. " Dr Hanin, isteri saye akan selamat ke? " Aduhh... ape harus saye katakan.. setiap pembedahan ade risikonya, tapi saye tak mahu dia terus risau.. ape yang boleh saye katakan adalah " She'll be fine.. insya Allah ".. dia merenung saye, memohon kepastian tapi hanya anggukan yang boleh saye berikan..

Alhamdulillah, si isteri selamat.. anak lelaki mereka juga selamat.. Dan pagi itu, ketika saye sedang 'panas' menahan marah kerana karenah seorang rakan setugas, pasangan ini menegur saye.. si ibu dan anak sudah dibenarkan pulang.. si suami bersuara gembira dan mengucapkan terima kasih.. " Terima kasih, Doktor, kerana selamatkan isteri dan anak saye.." Rasa marah terus padam.. datang pula rase terharu dan bangga.. syukur, Ilahi.. Kau memberikanku semangat dan dorongan di saat aku hilang punca.. Saye tersenyum panjang sampai ke petang..

Hmmm... perasaan yang pelik.. di saat saye diuji dengan cinta dunia, Dia siramkan semangat untuk saye terus berbakti.. kerana Dia-lah, saye akan terus tabah.. bukan kerana yang lain...

Bak kata Teh Sofia, sahabat karib Salsabila..
" kerja Tuhan, siapa yang tahu?"

7 comments:

Anonymous said...

izinkan saya menyelami hati hanin...

| senja |

yatt said...

KETENANGAN,

itu yang paling berharga..

Hanin Farhana said...

senja: maaf, hati saye bukan lautan untuk diselami.. sedangkan nak menyelam pon kena ade lesen diving, apetah lagi hati seorang insan.. hehehe.. cuba dapatkan 'lesen' untuk menyelam hati dulu ye..

Hanin Farhana said...

yatt: yup.. ketenangan adalah yang paling berharga. Alhamdulillah, berkat doa kalian, saye tenang meskipun terasa sepi.. hehehe!

waduh.. berfalsampah!

Suria said...

kalo tak bley diving....snorkling pun jadi la yer! kat surface jer..:p

Anonymous said...

jom snorkeling kat sabah.. join bariah n the gang hehe sy tgh berkempen tour to sabah.. sempena tiket murah ni.. mai2..sapa nak join silakan..

takyah menyelam kat hati hanin.. tak muat.. ;) baik menyelam kat laut...

-aa

Anonymous said...

chaiyo2 doc!!!!