Wednesday, April 26, 2006

Things To Ponder



Assalamualaykum again..

Well, tadi bukak email and ade sorang sahibah hantar email pada saye, meminta pendapat saye tentang hal rumahtangganya..(hmm..i've told u, altho saye belum berkahwin tapi ade jugak yang nak tahu pendapat saye tentang perkahwinan..hik hik hik) kisahnye, sahibah saye nih sudah pon berkahwin dan baru sahaja melahirkan anak sulung.. selepas kelahiran baby boy tuh (kalo tak salah saye, namanye Mus'ab) husband dia mintak dia berhenti kerja dan jadi surirumah.. dia reluctant sebenarnye sebab mengenangkan gajinya yang agak lumayan sekarang nih dan permintaan parents dia yang mahukan anaknya terus berkerjaya.. yup, husband dia memang mampu untuk menyara sekeluarga dengan gaji yang besar jugak (dah kerja ngan private company yang memang dah kukuh kan..) tapi, sahibah nih merasakan dia tak patut berhenti kerja lagi sebab nak kumpul duit dulu... hermm...

ape jawapan saye? saye just hantar poster di atas dan bagitahu dia, Allah dah janjikan bahawa dengan setiap kelahiran anak itu akan ade rezeki untuk mereka dan ibubapa yang menjaga anak itu dengan sempurna.. surirumah juga satu kerjaya yang berat malah jauh lebih susah daripada doctor sekalipon (kena jugak babitkan diri saye..hehehe!) sebab kerjanya adalah 24 jam sehari selama 7 hari seminggu..gaji yang diperolehi? tak ternilai harganya dengan melihat pembesaran anak2 di depan mata sendiri dan dapat menguruskan rumahtangga sendiri tanpa memerlukan pembantu rumah...dan insya-Allah, kalo niat ikhlas kerana Allah nak membimbing anak menjadi Muslim yang soleh dan pejuang Islam yang akan menegakkan syiar Allah, lagi besar ganjarannya.. so, saye nasihatkan dia berbincang dengan suaminya dan berfikiran optimis.. jangan menyangka surirumah nih kerja lekeh tau.. lagi susah daripada kerja pejabat.. bukan senang nak medidik seorang insan sebab pendidik itu sendiri memerlukan asas aqidah dan ilmu yang mantap..

Terfikir jugak, kalo saye nanti, sanggup ke nak buat pengorbanan sebegitu? Hermm.. malangnya saye terikat dengan kerajaan selama 10 tahun..nak tak nak, kena jugak settlekan dulu yang tuh..kalo tak, parents saye yang jadik penjamin saye kena berhadapan ngan masalah. Tapi, lepas berfikir lama, saye pon kalo boleh nak melihat anak-anak membesar dengan sempurna depan mata saye sendiri.. kalo boleh, biarlah tangan saye sendiri yang membelai mereka, bukan pembantu rumah.. kalo mampu, biarlah mereka makan makanan yang saye masak, bukan dari kedai.. In order to achieve ny dreams, I've my own plan..cuma itu le, tak jumpa lagi 'share partner' yang akan memahami situasi saye..hehehe!

Takpe..Allah Knows the Best..saye redha..

p/s: kenapa sesetengah orang pandang surirumah tu sebagai tak best??

No comments: